Het bureau Jongbloed wenst u een Zalig Kerstfeest en Gelukkig Nieuwjaar

Image

Juist voor Kerstmis en Nieuwjaar op straat gezet

Ik woon al bijna  vier jaar lang in een vochtige kamer in een huis te Sint-Gillis (Brussel ).

Gedurende de 8 laatste maanden had ik geen toilet meer en moest ik in het café naar het toilet gaan.

Ik had gedurende de laatste 8 maanden ook geen badkamer of douche meer ter beschikking en in mijn kamer bevindt zich slechts een kleine lavabo zonder warm water.
Elke dag moest ik mijn kamer via de tuin en de kelder verlaten.  Aan het eind van elke avond, was ik verplicht om opnieuw via de kelder en de tuin naar binnen te komen.
Ik ben voortdurend geintimideerd en gepest geweest door een aantal leden van een Tsjetsjeense familie wiens zoon ik door middel van akties mee uit de gevangenis bevrijd heb.  De moslim-familie betrekt sinds de vrijlating van haar zoon een aantal kamers op het gelijkvloers van het huis waar tevens mijn kamer is gelegen. Zij wil, vanwege godsdienstige redenen (al dan niet gesluierde vrouwen), niet dat ik gebruik maak van de ingang, WC en badkamer.  In mijn contract staat nochtans dat ik recht heb op de gemeenschappelijke ingang, gangen, keuken, WC’s, badkamer en salon.
Ook de Belgische wetgeving is duidelijk voor wat betreft de voorzieningen bij het afhuren van een appartement of kamer.
Ik betaal sinds 2009, 540 euro per maand voor de kamer, waarvan 165 euro ‘lasten’.

Op een bepaald moment, voelde ik me zo ziek en de situatie was zo ondraaglijk geworden dat ik werd gedwongen om het huis te ontvluchten en  in een hotelletje nabij het Zuid-station te gaan slapen.
Nadien ben ik naar Antwerpen ‘verhuisd’  waar ik voorlopig tegen een kleine vergoeding in een reeds lang leegstaand appartement verblijf.

Ik zoek reeds geruime tijd naar een appartement zodat ik kan verhuizen en mij officieel kan inschrijven in Antwerpen. Ik heb reeds alles voorbereid om het grootste gedeelte van mijn zaken van Brussel naar Antwerpen te verhuizen.
Ik heb de advocaat van de huiseigenaar waarmee ik een vriendschappelijke band onderhield, enkele weken geleden gevraagd, om een bemiddelende rol in deze zaak te willen spelen, wat hij aanvaardde.

Ik stelde hem enkele weken geleden voor, om in afwachting van een appartement, de huurprijs van 540 euro per maand voor de kamer in Brussel, vanaf december 2013 enigszins aan te passen, wat niet meer dan een redelijk voorstel is.  Ik ontving ter zake geen antwoord zijnentwege.

De advocaat zette mij wel onder druk door steeds te herhalen dat de huiseigenaar wil dat ik nog voor het einde van dit jaar vertrek. Over het aanpassen van de 540 euro huurprijs en de lasten in afwachting van een definitieve verhuis: geen woord.

Gezien hij over een aanpak ‘in verschillende etappes sprak’, vertrouwde ik hem toe dat alles reeds voorbereid was om de meeste zaken naar Antwerpen te verhuizen. Ik vroeg hem of hij samen met de eigenaar in een parkeerplaats voor de verhuiswagen kon voorzien. Ik ontving echter geen antwoord. Daarop contacteerde ik de gemeentelijke diensten van Sint-Gillis die blijkbaar geen Nederlands verstaan en me al een paar keren vroegen om de nummerplaat van mijn auto op te geven. Ik probeerde ook de politie van Sint-Gillis te bereiken maar moest vaststellen dat de telefoonlijn steeds bezet was.

De advocaat die akkoord ging om te bemiddelen maar met mijn voorstellen geen rekening houdt, vroeg of ik ‘een andere datum voor de verhuis’ wil opgeven.

Eergisteren kwam ik op de spoedopname dienst van een ziekenhuis terecht omdat ik ten gevolge van de onmenselijke leefomstandigheden en de maandenlange druk die op mij werd uitgeoefend, er niet meer toe gekomen was om een arts te raadplegen. Ik dien nu allerlei pijnstillende middelen in te nemen.
Ik contacteerde een paar maal de huurdersbond van Sint-Gillis die voorstelde om eerst enkele aangetekende brieven te verzenden en nadien de vrederechter te contacteren.
Door de bemiddelende rol van de advocaat wilde ik vermijden dat de zaak een minder prettig juridisch aspect zou krijgen voor de eigenaar.  Ik dreig echter het slachtoffer te worden van mijn contact met de advocaat.
Vandaar dat ik nu van plan ben om eerstdaags de vrederechter te raadplegen.
===
Advocaten en mediation naast rechtspraak: attitude en ervaringen:

(Meer info op de skynetblog  http://slaapkamers-met-zwembad.skynetblogs.be/ ) 

 

 

Tags: , , , , ,

Eén reactie to “Het bureau Jongbloed wenst u een Zalig Kerstfeest en Gelukkig Nieuwjaar”

  1. kruitvat Says:

    Advocaten en mediation naast rechtspraak: attitude en ervaringen:
    http://www.jongbloed.nl/boeken/advocaten-en-mediation-naast-rechtspraak-attitude-en-ervaringen/9789012382854

    De gedragsregels voor advocaten schrijven voor dat een advocaat zou moeten bezien of een conflict niet het best kan worden opgelost door een regeling. Een regeling kan inhouden dat de cliënt door middel van mediation samen met de wederpartij tot een gezamenlijke oplossing komt voor een conflict.Via de verwijsvoorziening die sinds 2007 bij alle rechtbanken is geïmplementeerd, komen advocaten en hun klanten in aanraking met een voorstel tot mediation. Hoe kijken advocaten aan tegen deze voorziening? Wat zijn de ervaringen van advocaten met mediationvoorstellen en met de mediations die hieruit voortkomen? Onderzoekers van het Landelijk bureau Mediation naast rechtspraak hebben de advocaten naar hun mening gevraagd hieromtrent.Over de resultaten van dit onderzoek gaat dit rapport.De voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Mediation-Advocaten, Jacques de Waart, schreef het voorwoord.

    Ingenaaid | 52 pagina’s
    1e druk | Verschenen in 2009
    Rubriek:
    NUR: Recht algemeen
    ISBN-13: 9789012382854 | ISBN-10: 9012382858

    Combrink
    € 14,95
    Sdu Uitgevers

    IN WINKELWAGEN

Geef een reactie

